Sunday Times to pursue "fraud" case against Armstrong

Tuesday, 16 October 2012
By Mike Rowbottom

Lance-Armstrong 16-10-1211October 16 - Sunday Times publisher News International is considering pursuing disgraced cyclist Lance Armstrong for fraud.

The company reached an out-of-court settlement understood to have cost the publisher around £600,000 ($965,000/€742,000) in 2006, in relation to an article written two years before by reporter David Walsh linking Armstrong with doping.

On August 24 the United States Anti-Doping Agency (USADA) announced it was stripping Armstrong (pictured top) of his seven Tour De France titles and handed him a lifetime ban from the sport.

A report published by USADA last week accused Armstrong of being the ringleader of the "most sophisticated, professionalised and successful doping programme that sport has ever seen".

As well as taking steps to recover the costs it incurred in the 2006 libel case, The Sunday Times could now go after Armstrong on fraud allegations.

A spokeswoman for the British broadsheet confirmed it is "considering taking action to recover money spent on a libel case Armstrong brought and to pursue him for fraud".

lance-armstrong 16-10-12Lance Armstrong claimed The Sunday Times article was "based on untrue allegations, which are without substance"

In his original High Court ruling, Mr Justice Gray said: "In my judgment, the hypothetical ordinary, reasonable reader would have understood The Sunday Times' article as a whole — read once in conjunction with its headline, photographs and their captions — to mean that Mr Armstrong had taken drugs to enhance his performance in cycling competitions.

"If that is the meaning, then it appears to me inevitably to follow that Mr Armstrong's conduct in so doing was fraudulent and amounted to cheating and that his denials were lies."

Armstrong himself said the article was "based on untrue allegations, which are without substance".

Walsh's story contained doping allegations made by Armstrong's former masseuse Emma O'Reilly.

Emma OReilly_16-10-12The Sunday Times reporter David Walsh claims "the history of sport would have been different and better" if Emma O'Reilly (pictured) had been allowed to tell the truth

Commenting on the settlement in an interview with UK Press Gazette, Walsh said: "The pity was that we just couldn't have gone from 2004 and really gone for it.

"We might not have waited this long for the story to come out if newspapers in the UK had been allowed to do their job properly."

He added: "We're in a country where someone like Emma O'Reilly felt she couldn't tell the truth.

"And if she had been allowed to tell the truth, Lance Armstrong might not have won the Tour De France seven times and the history of sport would be different and better."

Contact the writer of this story at mike.rowbottom@insidethegames.biz
comments powered by Disqus